Δευτέρα 22 Μαρτίου 2021

Πατρῶν Χρυσόστομος: « Μῆτερ Ὀρθοδοξία, Σύ μᾶς ἐφώτισες, Σύ μᾶς ἐλευθέρωσες, Σύ μᾶς ἒσωσες»

Mέ λαμπρότητα ορτάστηκε στή Πάτρα ορτή τς ρθοδοξίας.

πίκεντρο τν λαμπρν ορτασμν μεγαλοπρεπής ερός Ναός τς Εαγγελιστρίας Πατρν, που λειτούργησε Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Πατρν κ.κ. Χρυσόστομος.

Μετά τό πέρας τς Θείας Λειτουργίας, πραγματοποιήθηκε λιτάνευσις τν ερν Εκόνων ντός το ερο Ναο κατά τήν κκλησιαστική τάξη.

Στό κήρυγμά του Σεβασμιώτατος μίλησε γιά τήν οσία τς ρθοδοξίας  γιά τίς αρέσεις καί γιά τήν νίκη τς ρθοδόξου πίστεως μέσα πό ερούς γνες τν γίων Πατέρων καί τίς ποφάσεις τν  Οκουμενικν Συνόδων καί γιά τόν ρόλο τς ρθοδοξίας στήν πορεία το Γένους μας καί στήν λευθερία το Λαο μας.

Εδικά μίλησε γι’ ατή τήν σωτήρια σχέση τς ρθοδοξίας μέ τό θνος μας, μέ τήν εκαιρία καί τς συμπληρώσεως 200 τν πό τήν πανάσταση το 1821.

Μεταξύ τν λλων Σεβασμιώτατος επε:

« ρθοδοξία εναι ποκάλυψη το Θεο στόν νθρωπο.

Eναι πίστις μας στόν να καί μόνο ληθινό Θεό. Εναι γία μας ρθόδοξος κκλησία, εναι τά ερά Μυστήρια, εναι ερά καί γία Παράδοσή μας.

ρθοδοξία εναι ποκάλυψη:

    τι Θεός εναι Τριαδικός. Διά τοτο καί γηθοσύνως μολογομεν καί, «Προσκυνομεν Πατέρα, ιόν καί γιον Πνεμα, Τριάδα μοούσιον καί χώριστον».

    τι ησος Χριστός εναι τό δεύτερο πρόσωπο τς Παναγίας Τριάδος, Υός καί Λόγος το Θεο, λθών ες τόν κόσμον, ς τέλειος νθρωπος, παραμείνας τέλειος Θεός, σαρκωθείς κ Πνεύματος γίου καί Μαρίας τς ειπαρθένου Θεοτόκου.

    τι τό Πανάγιον Πνεμα εναι τέλειος Θεός καί χι μία δύναμις το Θεο, ς ποστηρίζουν ο παλαιοί καί σύγχρονοι πνευματομάχοι.

    τι κκλησία εναι Μία, γία, ποστολική καί Καθολική, καί κάθε μιά πό ατές τίς διότητες μπερικλείει τήν λήθεια, τι κκλησία εναι τό Σμα το Χριστο καί διά τοτο ν τ κκλησί καί διά τν Μυστηρίων σώζεται νθρωπος.

    τι νθρωπος, δέν εναι δημιούργημα τς τύχης, λλά τό τελειότερο δημιούργημα το Θεο, τό προορισμένο νά φθάσ στή θέωση, νά περάσ δηλαδή, πό τό κατ’ εκόνα στό καθ’ μοίωσιν καί

    τι ο ερές Εκόνες, τά ερά δηλαδή, κτυπώματα το Κυρίου μας, τς Παναγίας μας καί τν γίων, τιμητικς προσκυνονται, φο « τς εκνος τιμ π τ πρωττυπον διαβανει» (Μ. Βασιλείου. Εις Βαρλαάμ μάρτυρα,G. 31.489).

 λα ατά συνιστον τήν γία μας ρθοδοξίαν ς Θεο ποκάλυψη, ς μυστική σχέση το νθρώπου μέ τόν Θεό, ς θυσιαστική σχέση γάπης μέ τόν συνάνθρωπο, ς πέρβαση το θανάτου καί βιωματική βαθειά μπειρία τς ναστάσεως καί τς βεβαιότητος γιά τήν αώνια ζωή καί Βασιλεία το Κυρίου.

Ατά δίδαξε καί  διδάσκει γία μας κκλησία καί θυσιαστικά μέ ποταμούς αμάτων τά πεστήριξε πό τούς πρώτους χρόνους τς ζως της, πό τήν ρθρινή, δηλαδή, νθουσιαστική, γία, μαρτυρική περίοδο τν πρώτων αώνων, κατά τήν ποίαν τό μαρτυρικόν αμα ψωσε καί πύργωσε τήν διαπραγμάτευτη λήθεια τόσον περί το Θεο, σον καί περί το νθρώπου καί τς κτίσεως συμπάσης.

λλά καί ταν ο διωγμοί κατέπαυσαν καί τό γιο μαρτυρικόν αμα σταμάτησε τήν γ νά πορφυρών, μισόκαλος Διάβολος, κπεσών, νεκα γωϊσμο καί πάρσεως, κ τς νω φωτορίας, νέπνευσε τούς υούς τς πωλείας, ο ποοι πολυτοποιώντας τήν νθρώπινη λογική καί τήν νθρώπινη διανόηση, θέλησαν μέ λογικά πιχειρήματα νά ρμηνεύσουν, τά τς ποκαλύψεως το Θεο καί τά τς πίστεως, ποία δέν εναι λλο τί, παρά διος Κύριος κατά τούς Θεοφόρους Πατέρας τς κκλησίας: «Χριστόν εναι φαμέν τήν νυπόστατον πίστιν« (γιος Μάξιμος μολογητής).

Δυστυχς δέν δυνήθησαν νά ρμηνεύσουν τά ρρητα ρήματα καί τήν ποκεκαλυμμένην πό τόν Θεόν λήθεια, φο λειπε ταπείνωσις , γώνας γιά τήν κάθαρση το νοός καί τς καρδίας καί ς κ τούτου το δύνατον νά πέλθ θεος φωτισμός. τσι λοιπόν, ο σκοτισμένοι νόες, πέπεσαν στήν πλάνη, νεκα ωσφορικς οήσεως καί δηγήθησαν στήν αρεση στίς αρέσεις, ο ποες ταλάνισαν τό σμα τς γίας μας κκλησίας.

Διά τοτο σήμερον, ξαιρέτως τιμμε, πανευφροσύνως γεραίρομεν καί καθηκόντως μακαρίζομεν, τούς γίους καί θεοφόρους Πατέρας, τν γίων καί Οκουμενικν Συνόδων, τά πάγχρυσα στόματα το Λόγου, τς Οκουμένης τό καύχημα καί τό ερόν γλάϊσμα, ο ποοι μέ ζέουσαν ψυχήν καί καιομένην κ τς πρός Κύριον γάπης, καρδίαν, μέ προσευχή καί νηστεία, μέ σκητικούς καί ερούς, γίους καί μεγίστους γώνας, πεφωτισμένοι πό τό Πανάγιον Πνεμα, θαυμαστς, νικηφόρως καί θαυματουργικς ντιμετώπισαν τήν μάστιγα τν αρέσεων, περί το Θεο κριβς δογματίσαντες καί τήν λήθειαν ν τος ερος δέλτοις καταστρώσαντες, καταλλιπόντες ες μς τήν ν τ ερ Συμβόλ τς Πίστεως, χαραχθεσαν, διαπραγμάτευτον λήθειαν».

 Ες λλο σημεο τς μιλίας του Σεβασμιώτατος νέφερε:

    «δελφοί μου, ορτάζομε τήν ορτή τς ρθοδοξίας σέ κλμα, πνευματικά πώδυνο καί διά τήν μαρτίαν καί ποστασίαν μας πό τόν Θεό καί νεκα τς δοκιμασίας πό τήν πανδημία τς λοιμικς νόσου, ποία μαστίζει καί ταλαιπωρε, κρίμασιν ος εδεν Θεός, τήν Πατρίδα μας καί τόν κόσμον λόκληρο.

Μέσα πό τήν ρθόδοξον θεώρηση τν πραγμάτων, ποία πετυπώθη προηγουμένως, θεωρομε τι τήν δοκιμασίαν ατή τήν πέτρεψεν Θεός. Διά τοτο καί πρός Αυτόν κετευτικς καί δακρυρρόως, ν μετανοί ρμεν καί προσπίπτοντες παρακαλομεν καί δεόμεθα πρός τήν συμπαθεστάτην Ατο γαθότητα, να λεήσ μς καί συγχωρήσ τά πολλά καί μεγάλα μν μαρτήματα καί πρεσβείαις καί δεήσεσι τς Παναχράντου καί Παναμώμου καί Παναγίας Ατο Μητρός, το γίου ποστόλου νδρέου καί πάντων τν γίων, παλλάξ μς τς φοβερς ταύτης νόσου καί δοκιμασίας καί ν τ φάτ γάπ καί εσπλαχνί Ατο λευθερώσ μς κ τς πωδύνου ταύτης μάστιγος.

Παραλλήλως μως καί ρθοδόξως φρονοντες, τόν εχαριστομε καί διά τήν δυνατότητα πού μς παρέχει μέσ τς ατρικς πιστήμης, νά ντιμετωπίζωμε κατά τά νθρώπινα μέτρα, τήν σθένειαν ατήν καί πσαν λλην ρρωστίαν.

Δώ Κύριος Θεός κατά τάς εχάς καί προσευχάς καί κετηρίας μν τν χρείων καί παναθλίων δούλων ατο καί νδυναμώσ τό ατρικό καί Νοσηλευτικό προσωπικό τν Νοσοκομείων μας στό δύσκολο ργο τους καί θεραπεύσ τούς σθενούντας δελφούς μας».

Καί στό τελευταο μέρος τς μιλίας του Σεβασμιώτατος επε:

    « ρθοδοξία μως δελφοί μου, ς πίστις καί ς βίωμα, ς ζωή ληθινή, διεπότισε τά καθ’ μς καί κατηύγασε τό θνος μας μέ τίς ζωογόνες κτνες το νοητο λίου. ποία τιμή καί δωρεά καί χάρις.

φιλτάτη, γλυκυτάτη, ορανία καί σώζουσα ρθόδοξος μν πίστις.

 

Σύ ξήγαγες μς κ το φοβερο σκότους τς γνωσίας καί τς εδωλολατρείας, τς μισοθεΐας καί τς μισανθρωπίας. Σύ λευθέρωσας μς κ τν δεσμν το θανάτου. Σύ νέστησας τό θνος μν καί πορεύθης σωτήρια μαζί του πί 20 καί πλέον αώνας, καθιστώντας ατό φς καί λας το κόσμου, κατά τό ρμα το Κυρίου.

Σύ νεψύχωσας μς, ν ραις κινδύνου, σύ παραμυθίαν νεστάλαξας ες ρας πόνων, θλίψεων, μαρτυρίων, δουλείας ψυχικς λλά καί τς λλης τήν ποίαν τό τλμον Γένος μν πέστη, διελθόν διά πυρός καί δατος καί σιδήρου, κατά τήν διάρκειαν 400 καί 500, δι’ λλας περιοχάς, τν.

Σύ ς διδασκαλία, σύ ς κκλησία καί Μυστηριακή ζωή, σύ ς προσευχή, σύ ς Παράδοσις κράτησας ρθίους τούς πατέρας μν, στε μες σήμερον 200 τη μετά τόν ερόν  γνα, τόν ποον σύ νέπνευσας καί νικηφόρον κατέστησας, τήν λευθερίαν χαρίσασα ες μς τούς πιγενομένους, νά δυνάμεθα καί τόν Θεόν ρθοδόξως νά πρσκυνομεν καί τήν νθρωπίνην πόστασιν νά τιμμε καί νά γαπμεν νευ ρων καί διακρίσεων κατά τήν ρσιν το Ορανοβάμονος τν ποστόλων, γίου Παύλου.

γλυκυτάτη, παμφιλτάτη, ραία μτερ μν ρθοδοξία, ποία Πατριάρχας, ρχιερες, ερες καί Διακόνους, Μοναχούς καί Μοναχάς, Προεστούς καί Καπεταναίους, πάντα τόν Λαόν ες νότητα συνήγαγες καί τρωτον διεφύλαξας, κατά τούς πικρούς χρόνους τς δουλείας καί κατά τούς πέρ τς Πίστεως καί Πατρίδος ερούς  γώνας, μή γκαταλείπς μς καί κατά τόν νν καιρόν τς ποστασίας πό τόν ληθινόν Θεόν, τς νθρωπαρεσκείας καί σαρκολατρείας, τς δουλείας ες τά πάθη καί τό χαμερπές καί χαμαίζηλον φρόνημα.

μολογομεν τήν χάριν καί τόν λεον κηρύττομεν καί τήν εεργεσίαν ο κρύπτομεν καί εγνωμόνως πάντοτε, διαιτέρως τώρα μέ τήν συμπλήρωσιν διακοσίων τν πό τς θνικς μας Παλιγγενεσίας καί ως τς συντελείας το αἰῶνος, θά σέ μακαρίζομεν καί μαζί μέ τούς γίους εράρχας, σίους καί Δικαίους, Παλαιούς Μάρτυρας καί τούς κλεινούς πί Τουρκοκρατίας Νεομάρτυρας καί πάσας τάς στρατειάς τν γίων παλαιν τε καί νεωτέρων καί μαζί μέ τούς γωνιστάς ρωας καί μάρτυρας Κληρικούς καί Λαϊκούς, τούς πέρ Πίστεως καί Πατρίδος εκλες γωνισαμένους καί ρωϊκς πεσόντας, διά στόματος το μακαρίου ωσήφ το Βρυεννίου καί μιά καί δυό καί χίλιες καί ναρίθμητες φορές εγνωμόνως καί ν φοσιώσει πρό σέ θά κραυγάζωμεν: «Οκ  ρνησόμεθά σε, φίλη  ρθοδοξία· ο  ψευσόμεθά σου πατροπαράδοτον σέβας· ν σο γεννήθημεν, κα σο ζμεν, κα ν σο  κοιμηθησόμεθα· ε δ καλέσει καιρός, κα μυριάκις πρ σο  τεθνηξόμεθα». Αμήν.












 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...