Τι είναι τα μυστήρια;
Είναι ιερές πράξεις, με τις οποίες εμποτίζεται κάποιο κομμάτι του υλικού κόσμου με τη θεία Χάρη και χωρίς να χάνει την υλική του σύσταση και υφή ούτε τις ιδιότητες του, καθίσταται αγιαστικό μέσο για τον άνθρωπο, φορεύς των ενεργειών του Αγίου Πνεύματος.
Ως κατ' εξοχήν παράδειγμα αναφέρουμε την Θεία Ευχαριστία, όπου ενακομμάτι απλού άρτου και λίγος οίνος μετατρέπονται σε πραγματικό Σώμα και Αίμα Χριστού χωρίς να χαθούν οι φυσικές ιδιότητες τους. Οι μεταλαμβάνοντες δηλ. βλέπουν ψωμί και κρασί, στην πραγματικότητα όμως είναι η Θεωθείσα Σάρξ του Κυρίου μας. Ανάλογα δε με την πνευματική κατάσταση των κοινωνούντων αυτή γίνεται τροφή ψυχής, φάρμακο αθανασίας, πηγή πνευματικής ζωής, ή πυρ καταναλίσκον. Παρόμοια πράγματα συμβαίνουν με όλα τα μυστήρια.
Τι είναι ειδικότερα ο χριστιανικός γάμος; Απο υλικής, ενστικτώδους δηλ. απόψεως δεν διαφέρει καθόλου απο τον γάμο των αθέων ή των μη χριστιανών. Για όποιους λόγους προσέρχονται στο γάμο όλοι οι άνθρωποι, για τους ίδιους λόγους έρχονται << εις γάμου κοινωνίαν>> και οι Χριστιανοί. ΟΙ λόγοι αυτοί αναφέρονται σε τρείς παρορμήσεις που υπάρχουν στον άνθρωπο: στην απαίτηση ικανοποιήσεως της σαρκός, στην ανάγκη συντροφικότητος και στην επιθυμία αποκτήσεως απογόνων. Έρχεται τώρα η Εκκλησία και ευλογεί με το Μυστήριο του Γάμου την ένωση των τέκνων της. Δεν αλλάζει βέβαια τίποτα απο το φυσικό, ενστικτώδες, παρορμητικό υπόβαθρό του, τον εξαγιάζει όμως.Τον εντάσει δηλ. μέσα στα πλαίσια της εν Χριστώ ζωής των συζήγων, η οποία δεν είναι τίποτα άλλο παρά μία πορεία προς την σωτηρία και τον αγιασμό.
Φυσικά ένας εξαγιασμένος γάμος πρέπει να έχει ως αποτέλεσμα την καθαρότητα απο κάθε λογισμό, που, παρά την εντολή του Θεού και κατα συνέπεια παρά την φυσική τάξη, μπορεί να παρεισφρήσει στις σχέσεις των συζύγων. Οι σύζυγοι πάντως επ' ουδενί λόγω, ούτε ακόμη εξ' αιτίας του γάμου των, απαλάσσονται απο τον καθήκον της συνεχούς προόδου σε καθαρότητα ψυχής και σώματος και σε αγιασμό. Το οτι μια τέτοια αγωνιζόμενη συζυγία αποτελεί το ιδανικότερο έδαφος για να καλλιεργεί κατα Χριστόν η Εκκλησία τα νέα μέλη της, τα παιδιά, είναι προφανές. Δ.ν παύει όμως κύριος στόχος της Εκκλησίας, που ευλογεί τον γάμο, να είναι ο αγιασμός των συζύγων.
Αλλά ας καθορίσουμε την θέση της Εκκλησίας γενικώς.Πιστεύω να συμφωνούμε στο ότι το τέλειο είναι να γίνουμε Άγιοι όπως ο Θεός. Αυτό δεν είναι σχήμα λόγου. Σημαίνει με απλά και πεντακάθαρα λόγια οτι θα πρέπει όσο το δυνατόν να περιορίσουμε την φροντίδα μας για τα φθαρτά και γήινα πράγματα προκειμένου να αφιερώσουμε περισσότερο την ζωή μας στον Θεό.
Η Εκκλησία μας δέχεται με τις αδυναμίες και τις αμαρτίες μας. Αρκεί να μετανοούμε γι' αυτές και να βιώνουμε την ταπείνωση μπροστά στην μακροθυμία του Θεού.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου